Bij de laatste landelijke verkiezingen kon je op veertien nieuwe partijen stemmen. De ene partij had succes, de andere haalde geen enkele zetel binnen. Waarom? Dat gaat UvA's Joost van Spanje onderzoeken. Hij wil weten welke invloed de media hebben op de ontwikkeling van nieuwe politieke ideeën en partijen.
Voor een democratie is vernieuwing belangrijk, zodat er voldoende keuze en aanbod is voor de kiezer. Dat betekent nieuwe ideeën, en nieuwe gezichten. Politieke partijen proberen die ideeën en gezichten doorgaans kenbaar te maken via de media. En dan lukt niet altijd.
Neem de Ondernemerspartij. Die was er voor- en door ondernemers en steunde uitbreiding van de macht van het bedrijfsleven. Geen enkele stem. Jezus Leeft richtte zich vooral op de leefregels van de bijbel en tegen de Europese Unie. Daar zag ook niemand iets in.
Een belangrijk thema in het onderzoek wordt ‘framing’, ofwel hoe een
partij wordt neergezet, zowel positief als negatief. Frames die daarop
inspelen kunnen partijen helpen of hinderen. Door een partij
bijvoorbeeld extremistisch of malafide te noemen, of juist positief te
associëren met bekende Nederlanders.
Van Spanje en zijn team gaan nu eerst miljoenen nieuwsitems verzamelen en analyseren om een compleet plaatje te krijgen van de wijze waarop de media nieuwe politieke ideeën en partijen presenteren. Het wordt ook een uitgebreid onderzoek, naar alle partijen in 19 landen die sinds 1950 hebben meegedongen naar zetels, in plaats van het succesvolle topje van de ijsberg, en in allerlei media – ook nieuwe media.
Het onderzoek gaat door tot en met 2021, als er weer verkiezingen in Nederland. Dit geeft van Spanje de mooie kans zijn onderzoek ook ‘live’ uit te voeren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten