Slecht nieuws voor de alternatieve nieuwsmedia. In 2023 is het vertrouwen van Nederlanders in de losse nieuwsmerken wederom hoog, zo blijkt uit het Digital News Report 2023, dat het Commissariaat voor de Media afgelopen week publiceerde.
De traditionele media zoals print en tv hebben als nieuwsbronnen wel ingeleverd: in 2023 wordt voor het eerst meer gebruik gemaakt van online media voor nieuws dan van tv. Op de aanvullende vraag wat de voornaamste media voor nieuws zijn, noemen met name jongeren vaker de sociale media.
Intussen maakt 4 op de 10 Nederlanders zich wel zorgen over nepnieuws. Het feit dat fake news, nepnieuws en desinformatie steeds vaker onderwerp van berichtgeving zijn, draagt er mogelijk ook aan bij dat mensen denken foutieve of misleidende informatie te hebben waargenomen. Niet verwonderlijk, want alles wordt ongefilterd op het web geslingerd.
In 2021 was corona het voornaamste onderwerp van foutieve of misleidende informatie dat de burger identificeerde, in 2022 was dit aandeel al gedaald en in 2023 wordt corona nog maar iets vaker genoemd dan de oorlog in Oekraïne en onderwerpen gelieerd aan klimaatverandering of het milieu. En dat verbaast ook al niet: het zijn onderwerpen waarover kritische noten worden gekraakt.
Kritiek op nieuwsmedia is van alle tijden, maar de laatste jaren lijkt het erop dat het minder om onderbouwde kritiek gaat. Als zogenoemde mainstream media worden aangevallen of journalisten worden bestempeld als ‘tuig van de richel’ of ‘rioolratten die moeten worden ontmaskerd’, dan is dat het tegenovergestelde van een bijdrage aan een publiek discours.
Bij een daling van enkele procentpunten binnen een jaar is er echter niet meteen sprake van een vertrouwenscrisis. De NOS, de kwaliteitskranten, RTL en NU.nl laten sinds jaren bijna onveranderd hoge vertrouwensscores zien.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten