Het blijkt dus wel mee te vallen met de impact van fake news. Zeggen drie onderzoekers van Amerikaanse universiteiten. Zij hebben het surfgedrag van duizenden Amerikanen in de aanloop naar de Amerikaanse verkiezingen in 2016 geanalyseerd. De hype rond nepnieuws blijkt vooral heel veel gebakken lucht.
Maar een op de vier Amerikanen heeft in die periode minstens één verhaal met nepnieuws gelezen. Zelfs de meest gretige fake news-lezers – aanhangers van Donald Trump, die schudt dit soort nieuws immers uit de losse hand – hebben veel meer nieuws geconsumeerd uit traditionele kranten, websites en andere digitale bronnen.
Ook geinig: mensen aan de linkerzijde van het politieke spectrum kregen meer berichten te zien in het voordeel van Trump dan in het voordeel van Clinton. Maar zelfs partijdige conservatieven zagen in een tijdspanne van vijf weken slechts vijf valse verhalen.
De rol van Facebook in het verspreiden van fakenieuws is wel interessant. Het platform was met voorsprong de belangrijkste wegwijzer naar websites vol valse informatie.
Nu we weten dat nepverhalen maar een klein deel uitmaken van het nieuwsdieet valt ook aannemelijk te maken dat ze niet doorslaggevend zijn geweest bij de politieke oriëntatie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten