zaterdag 6 mei 2017

GeenBijl

De pubers van GeenStijl moeten een paar onrustige nachten hebben gehad. Want zelden kwam een mokerslag zo hard aan.

Columniste Rosanne Hertzberger, vele keren het mikpunt van het shockblog, sloeg dezer dagen keihard terug met een oproep aan adverteerders om niet meer te adverteren bij het blog vanwege 'objectificatie van vrouwen'. Diverse bedrijven en organisaties hebben dat nog toegezegd ook. Daaronder een heel grote: Defensie.

En dan kun je de vrouwelijke ondertekenaars - onder wie een aantal usual suspects - wel een 'clubje bezemvliegers met lange tenen' noemen, voorlopig ligt GeenStijl financieel gezien knock-out. Wat niet zo handig is als moederbedrijf TMG overgaat naar een nieuwe eigenaar Mediahuis, die toch zeker niet van plan is om een blog op te been te houden dat alleen maar geld kost.

Opvallend is dan wel weer dat twee concurrenten van TMG - en uitgerekend de NRC die onderdeel is van Mediahuis - maar al te graag gehoor te geven aan de oproep van Hertzberger, waarmee dit een opvallend media-oorlogje is geworden tussen enerzijds het afvoerputje van Nederland en anderzijds het politiek-correcte establishment.

Aan de andere kant heeft Hertzberger wel een punt: het blog lijkt  te zijn afgegleden naar een bedenkelijk niveau van publieke vleeskeuring, waarbij woorden alleen nog maar de functie hebben van kogels. Dat staat wel heel ver weg van de 'Reviaanse ironie' waar GeenStijl zo graag naar verwijst. Iets zegt Het Knipmes dat de TMG directie deze storm niet zomaar laat passeren. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten