Jan Roos is tegenwoordig het boegbeeld van de antibetuttelingscampagne Nee-derland.nl. Met speen in de mond en onder de slogan 'Je bent mijn moeder niet' zegt Roos te strijden tegen de betutteling in Nederland, oftewel de strenge maatregelen tegen zaken als vet eten, stoepkrijten op straat, vuurwerk en tabak. Vooral tabak.
De Vereniging Nederlandse Sigaretten- en Kerftabakfabrikanten (VSK) heeft Roos een riant jaarsalaris van 42.000 euro betaald, en dat voor weinig meer dan een video. Ook de Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland, oftewel de vuurwerkbranche, wist Roos voor zijn karretje te spannen. Of wellicht was het eerder andersom: Roos is sinds zijn mislukte partij VNL immers toch vooral brodeloos en er moet brood op de plank.
Nadat bekend was geworden dat Roos was betaald, besloot de VSK dat maar toe te geven in een persbericht: 'Jan Roos bereikt een groot gedeelte van de bevolking. Eerlijke, hardwerkende en goedgeïnformeerde mensen die gewoon zelf willen bepalen hoe zij genieten en daarbij niet voortdurend berispt willen worden, alsof ze niet in staat zouden zijn om voor zichzelf te zorgen.'
Dit is dezelfde sector die vindt dat Nederlandse burger rustig op kosten mag worden gejaagd door de behandelingen van longkanker, nog altijd 12.000 nieuwe gevallen per jaar.
Spreekbuis voor de tabaksindustrie en medebedenker van de campagne is Jan Hein Sträter, ongetwijfeld fervent roker, en ooit assistent van de woordvoerder van het CDA, die al eens voor een uitstallingsverbod van tabaksproducten heeft gepleit.
Het probleem is natuurlijk dat Sträter en Roos de campagne alleen op verstokte rokers hebben afgestemd. Een beetje Nederlander vertrouwt deze betaalde boodschap niet. En al helemaal als je weet dat de partij van Roos zich sterk maakte voor 10 procent lagere accijnzen op tabak.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten