zaterdag 25 mei 2019

Frans Brusselmans

Foto Michael Thaidigsmann
De Noord-Hollandse PVV-senator Dannij van der Sluijs vindt dat Geert Wilders moet opstappen na de 'desastreuze uitslag' bij de verkiezingen voor het Europees Parlement.

Maar wat had deze Van der Sluijs dan  verwacht? De partij van Wilders wil immers een Nexit en de gulden terug. De aanhang is sterk anti-Europa. Die gaat dus niet stemmen voor Europa. Maar liefst twee derde van de kiezers die twee maanden geleden nog PVV stemden, bleef thuis. Een deel van de stemmers die toch gingen, stapte over naar Forum voor Democratie. Ook Eurosceptisch, maar minder streng in de leer. De recente verkiezingszege van FvD voor de Provinciale Staten zal daarbij ook wel hebben geholpen.

Ook de Eurosceptische aanhang van GeenStijl (al dan niet geswitched van PVV naar FvD) kan het allemaal nog niet bevatten. Reaguurder: 'Ik zit te bedenken hoe het systeem kan worden gemanipuleerd. Noem me maar een complotgekkie. Is het mogelijk vooraf ingevulde biljetten in de boxen te stoppen voordat mensen officieel kunnen stemmen? (wordt dat gecontroleerd?) Wordt gecontroleerd op dubbele namen ? Formulier A1 van meneer B en formulier A2 van diezelfde meneer B alleen niet door hem in de box gestopt?'

Terwijl het allemaal niet zo moeilijk is. De opkomst bij de EU-verkiezingen is altijd een stuk lager dan bij andere verkiezingen. Wie is gaan stemmen deed dat omdat hij of zij Europa belangrijk vindt. Wat de zege van de PvdA verklaart. Een pro-Europese stem van heel veel kiezers voor de man die het meest bekend is.

'Frans Brusselmans', zoals Timmermans wordt genoemd, wordt beloond door de linkse kiezer die niets moest hebben van de strijd op rechts tussen Baudet en Rutte. En afknapte op de stemmingmakerij van de SP.

Daar komt nog bij: Nederland is in vijf jaar tijd minder eurosceptisch geworden. Bij de vorige Europese verkiezingen wilde volgen bureaus Ipsos nog een kwart van alle kiesgerechtigden uit de Europese Unie stappen. Afgelopen week zeiden 15 procent van de mensen daar voor te zijn.


dinsdag 21 mei 2019

TietstraDotterDeel wil Songfestival

De gemeente Dertienhuizen laat weten dat het helaas geen Songfestival kan huisvesten in 2020. Als reden noemt burgemeester Van Zanen (Plaatselijk Belang) de geringe ruimte. De grootste stal is helaas niet groot genoeg om 10.000 bezoekers onder te brengen. "We hebben nog gekeken of we via Airbnb wat slaapplaatsen konden verhuren," aldus een teleurgestelde Van Zanen.

Dinsdagochtend overleggen de drie organisatoren van het Songfestival 2020, Avrotros, de NOS en de Nederlandse Publieke Omroep (NPO), voor het eerst. De grote vraag is waar het Songfestival moet komen. Premier Rutte kreeg in de nacht van de uitslag al sms'jes van diverse burgemeesters. Onder meer Leeuwarden, Zwolle, Rotterdam. Maastricht, Amsterdam, Utrecht en Arnhem hebben het songfestival geclaimd.

Op internet worden handtekeningen verzameld voor het Songfestival in GelreDome Arnhem. 'We constateren dat de Randstad al vol genoeg is met evenementen’, schrijven de initiatiefnemers. ‘De regio is nu een keer aan zet!'

Dat vinden ook B&W van TietstraDotterDeel, een Friese gemeente die zo klein is dat hij niet eens op de kaart te vinden is. De gemeente werkt hard aan het bidbook. "We hebben hier tenminste de ruimte," zegt burgemeester Bunderink, wijzend naar eindeloze zaaivelden. De bereikbaarheid is goed: dagelijks passeren op de onverharde weg minstens vijf tractoren.

TietstraDotterDeel schat zijn kansen hoog in, al heeft de gemeente al wat teleurstellingen te verwerken gehad: de Formule 1 races gingen naar Zandvoort. "Terwijl de jeugd hier al volop loop te crossen."

De gemeente wil tenten neerzetten, aangevuld met flameheaters en luxe vuurtafels. Men heeft al ergens een Gas Barbecue met bakplaat staan, 'waardoor de investeringen van 25 à 30 miljoen euro zijn te overzien'. "Dit is gewoon erg goed voor de plaatselijke economie," stelt uitbater Henk van de gelijknamige ijssalon.

Stockholm zou er in 2016 25 miljoen euro aan hebben verdiend in de vorm van hotelbedden, toeristenbelasting en horecaopbrengsten. "Van de armste worden we de rijkste gemeente van Nederland," glundert Bunderink. 

zaterdag 18 mei 2019

Wij gaan winnen!

Nederland snakt na 44 jaar zo naar een Songfestivalzege dat zelfs minister-president Rutte het tijdens het wekelijkse vragenuurtje zeker wist. 'Wij gaan winnen!'.

Hij heeft zijn naam Duncan Laurence mee en de bookmakers hebben hem hoog zitten, maar Nederlanders hebben hun kansen voor het Eurovisie Songfestival al vaker te hoog ingeschat. Omgekeerd komt ook voor. De mindere favoriet Calm After The Storm van The Common Linnets bereikte onverwachts de tweede plek in de finale van het Eurovisie Songfestival.

Dat hij in de Top 5 eindigt bij het liedjesfestijn staat misschien vast, maar een eerste plaats is pas zeker nadat de kijker zijn stem heeft uitgebracht.

Geen nood, de media speculeren nu al over wat het gastland allemaal moet doen als de zege binnen is. Er moet hoe dan ook dagenlang een zaal ter beschikking staan, er moeten mensen worden ingehuurd, het moet veilig zijn en er moeten accommodaties zijn geregeld, filosofeert Albert van Schendel, financieel docent Leisure Management van Breda University.

Die meteen een domper op de voorpret zet: 'Kijk je naar het economische effect op Nederland, dan komen we tot de conclusie dat dit onder de streep uiteindelijk nihil is. Zo nemen de toeristen voor het songfestival simpelweg de plaats in van de toeristen die er gewoonlijk zouden zijn. Die komen op een ander moment, of gaan naar een heel ander land', legt de econoom uit.

Vanwege de grote media-aandacht moet Nederland aan de wereld en mogelijke terroristen ook nog eens uitstralen dat de beveiliging perfect is. Veiligheid is een kostbare aangelegenheid.

Van Dingedong (Teach-In) zijn we ook niet rijk geworden. Het liedje is slechts in ons geheugen gegrift omdat het 44 jaar geleden voor het laatst was dat Nederland het songfestival won.

Update: Maastrichtse MECC claimt na overwinning Nederland meteen Songfestival. 

zaterdag 11 mei 2019

Afgesplitst

De Gele Hesjes mochten afgelopen week bij Rutte op bezoek in het Torentje, maar twee actievoerders weigerden hem een hand te geven. Dat wil zeggen: een van hen was al bellend de drempel over gestapt, de ander had zijn uitgestoken hand in de lucht laten hangen. Heel Nederland viel daarover.

Gele Hester Hannie verklaarde achteraf dat ze een 'oorlogscrimineel' geen hand geeft. Wel vroeg ze Rutte om op te stappen als premier. Want volgens de gele hesjes is het kabinet onder leiding van Rutte de 'veroorzaker van veel problemen, zoals armoede, hoge belastingen en de vastgelopen woningmarkt'.

De grote vraag is: hoe kwam de selectieprocedure voor dit gesprek tot stand? Namens wie zaten ze daar? Is er überhaupt iets van een leiding? Een bestuur of wat dan ook?

De Rotterdamse gele hesjes splitsten zich deze week in elk geval af van de groep. De handweigeraars hebben de beweging in hun ogen besmeurd. Zij gaan verder als Oranje hesjes. Geen gelukkige naam, trouwens.

De breed gedeelde observatie dat de Gele Hesjes een veelkoppige beweging vormen zonder eenduidige koers en gezindheid, lijkt vooral te worden bevestigd door hun nogal eclectische iconografie, die onder meer is gestoeld op complottheorieën, aldus Merel Bem.

De Gele Hesjes hebben inderdaad een enorme aantrekkingskracht op rare snoeshanen die om maar eens wat te noemen iets met chemtrails hebben. Of volkomen mesjokke zijn.

Het is dan ook uitgesloten dat de Gele Hesjes ooit gaan regeren. Ook al lijkt dat GeenStijl reaguurders een logische stap. 'Probeer een partij op te richten samen met uw handlangers. Kunt u samen met uw partij gaan strijden voor hogere bijstandsuitkeringen, zodat u en uw handlangers meer sjek en alcohol kunnen kopen van uw gratis geld, en nog meer dingen gratis voor werkschuwe mensen die hun leven zin proberen te geven met actievoeren. Dan laten we die geopolitiek, staatsveiligheid, en economische beslissingen en nog meer van die onzin gewoon over aan mensen zoals Rutte die zo gek zijn om 100+uur per week van hun leven te doneren in het belang van het gepeupel.'

zaterdag 4 mei 2019

Dramsterdam

Dramsterdam is de geuzennaam die GeenStijl heeft bedacht na het ambitieuze plan om alle benzineauto's de stad uit te jagen.

Want (reaguurders): 'Amsterdam krijgt wat verdient. Als je op klimaatgekkies stemt. krijg je dit. De grachtengordeldieren lachen zich kapot. Het plebs kan in de bus en tram en zij kunnen met de Kutla als de oude adel rondtoeren. TzT kom ik wel met mijn auto op Wit Russisch kenteken naar NL als ik amsterdam wil bezoeken. Of ben met Zwitsers kenteken ook veilig voor de klikende kliko's van Femke? Hopelijk voor Nederland komt FvD aan de macht en wordt het verbindend referendum ingevoerd.'

'Gister met een Emirates CO2 A380-800 blaffer ingevlogen over Amsterdam. Daarna de fijnstofdiesel opgestart en er vandoor gegaan. Dikke doei.'

'Hoe gaat islammerdam die stroom opwekken voor al die auto's en scooters als de Hem centrale dicht is en alle bomen van het Amsterdamse bos en vondelpark zijn opgestookt? Staatsbosbeheer is in hoog tempo bossen aan het kappen.'

Enzoverder

Maar het plan zakte gisteren al meteen door zijn hoeven.

Buurgemeenten rond Amsterdam en wijken buiten de Ring voelen zich overvallen door het besluit. Geen enkel overleg geweest. In de Tweede Kamer reageerden VVD en CDA ontstemd. Wilders noemt het plan 'compleet bezopen'. Amsterdam echt alleen nog voor de subsidieslurpende Tesla-elite van GroenLinks en D66.

Staatssecretaris Van Veldhoven vindt de plannen een stap te ver gaan. Een verbod op dieselauto's van 15 jaar en ouder binnen de ring A10 en vanaf 2022 ook een verbod voor ov-bussen en touringcars binnen de kleine ring S100, dat is nog te verkopen. De rest is onuitvoerbaar.

De autoclubs veroordelen het plan. De aankondiging van het actieplan kan volgens de ANWB nu al een nadelige invloed hebben op de restwaarde van huidige voertuigen. De ontwikkeling van elektrische motorfietsen staat nu nog in de kinderschoenen. De gemeente kondigt flankerend beleid aan, zoals subsidie- en sloopregelingen, maar in het actieplan staan geen concrete bedragen genoemd.

RAI Vereniging, die autoverkopers en -importeurs vertegenwoordigt, noemt het 'een bizar plan waarmee Amsterdam zich volledig buiten de realiteit zet'. Bovag vindt de ingreep vooral 'onnadenkend'. Een auto gaat gemiddeld elf jaar mee. Over tien jaar rijden nog altijd 7 miljoen auto's op benzine. Er worden over elf jaar simpelweg niet voldoende elektrische auto's gemaakt om dat verder omlaag te krijgen.

Het Parool meldt flinke onrust onder Amsterdamse garagisten. Die onrust zal er bij de meeste Amsterdammers met benzineauto ook zijn. In elf jaar kan het huidige linkse college volledig worden weggestemd.

Ter geruststelling: de plannen zijn nog geen beleid. Er komt nog een brede maatschappelijke discussie. Waarvan de afloop zich al laat voorspellen. Verantwoordelijk wethouder Sharon Dijkstra slikte haar proefballon bij Pauw alweer half in. Ze wilde van de autosector weten wat wel haalbaar is.