zaterdag 4 mei 2019

Dramsterdam

Dramsterdam is de geuzennaam die GeenStijl heeft bedacht na het ambitieuze plan om alle benzineauto's de stad uit te jagen.

Want (reaguurders): 'Amsterdam krijgt wat verdient. Als je op klimaatgekkies stemt. krijg je dit. De grachtengordeldieren lachen zich kapot. Het plebs kan in de bus en tram en zij kunnen met de Kutla als de oude adel rondtoeren. TzT kom ik wel met mijn auto op Wit Russisch kenteken naar NL als ik amsterdam wil bezoeken. Of ben met Zwitsers kenteken ook veilig voor de klikende kliko's van Femke? Hopelijk voor Nederland komt FvD aan de macht en wordt het verbindend referendum ingevoerd.'

'Gister met een Emirates CO2 A380-800 blaffer ingevlogen over Amsterdam. Daarna de fijnstofdiesel opgestart en er vandoor gegaan. Dikke doei.'

'Hoe gaat islammerdam die stroom opwekken voor al die auto's en scooters als de Hem centrale dicht is en alle bomen van het Amsterdamse bos en vondelpark zijn opgestookt? Staatsbosbeheer is in hoog tempo bossen aan het kappen.'

Enzoverder

Maar het plan zakte gisteren al meteen door zijn hoeven.

Buurgemeenten rond Amsterdam en wijken buiten de Ring voelen zich overvallen door het besluit. Geen enkel overleg geweest. In de Tweede Kamer reageerden VVD en CDA ontstemd. Wilders noemt het plan 'compleet bezopen'. Amsterdam echt alleen nog voor de subsidieslurpende Tesla-elite van GroenLinks en D66.

Staatssecretaris Van Veldhoven vindt de plannen een stap te ver gaan. Een verbod op dieselauto's van 15 jaar en ouder binnen de ring A10 en vanaf 2022 ook een verbod voor ov-bussen en touringcars binnen de kleine ring S100, dat is nog te verkopen. De rest is onuitvoerbaar.

De autoclubs veroordelen het plan. De aankondiging van het actieplan kan volgens de ANWB nu al een nadelige invloed hebben op de restwaarde van huidige voertuigen. De ontwikkeling van elektrische motorfietsen staat nu nog in de kinderschoenen. De gemeente kondigt flankerend beleid aan, zoals subsidie- en sloopregelingen, maar in het actieplan staan geen concrete bedragen genoemd.

RAI Vereniging, die autoverkopers en -importeurs vertegenwoordigt, noemt het 'een bizar plan waarmee Amsterdam zich volledig buiten de realiteit zet'. Bovag vindt de ingreep vooral 'onnadenkend'. Een auto gaat gemiddeld elf jaar mee. Over tien jaar rijden nog altijd 7 miljoen auto's op benzine. Er worden over elf jaar simpelweg niet voldoende elektrische auto's gemaakt om dat verder omlaag te krijgen.

Het Parool meldt flinke onrust onder Amsterdamse garagisten. Die onrust zal er bij de meeste Amsterdammers met benzineauto ook zijn. In elf jaar kan het huidige linkse college volledig worden weggestemd.

Ter geruststelling: de plannen zijn nog geen beleid. Er komt nog een brede maatschappelijke discussie. Waarvan de afloop zich al laat voorspellen. Verantwoordelijk wethouder Sharon Dijkstra slikte haar proefballon bij Pauw alweer half in. Ze wilde van de autosector weten wat wel haalbaar is.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten