Je zou zeggen dat als je de zoon bent van de viceconsul van de Deense ambassade, je het ver kunt schoppen. Zo niet Robert Jensen, de deejay die zijn loopbaan bij de radio begon en al jaren televisie probeert te maken. Met die shows liep het altijd verkeerd af. Ze werden meestal van de buis gehaald wegens teruglopende cijfers.
Zo ook dit voorjaar, toen zijn politieke talkshow met een rechts geluid van RTL5 werd gehaald. Het begon met iets meer dan 200.000 kijkers en daarna raakte Jensen de helft van zijn aanhang kwijt, wat voor een commerciële zender geen beste beurt is.
Niet dat Jensen dat wilde accepteren. Die cijfers klopten niet. Het lag niet aan hem, maar aan het voetbal op andere zenders, of aan RTL5 zelf waarvan geen enkel programma meer boven de 100.000 scoort. En dan had je nog RTL baas Peter van der Vorst, 'die een heel linkse man is'.
Maar het probleem lijkt toch vooral Jensen zelf te zijn. Die is niet grappig, niet ad rem, niet erg belezen, en toch vooral heel erg oppervlakkig en heel erg herhalend. Daarmee kun je wegkomen als je op een radiostation plaatjes draait, maar niet zodra het journalistieke pretenties heeft.
Datzelfde probleem kenmerkt ook zijn nieuwe videokanaal. Het komt niet verder dan oppervlakkig afgeven op alles dat links is, aangelengd met aandacht voor complotten. Jensen wordt inmiddels dan ook op handen gedragen door bedenkelijke complotbloggen,
vooral sinds hij verklaarde dat hij was gaan twijfelen aan de officiële
verklaring van 9/11 (Building 7!) en dat je toch vooral vragen moest
stellen. Maar Jensen stelt geen vragen omdat hij zich amper in de
materie heeft verdiept.
In dezelfde uitzending zit trouwens een gesprekje met klimaatontkenner Marcel Crok, een usual suspect die altijd wel komt opdagen als hij weer ergens zijn woordje kan doen.
De kijkcijfers zijn vooralsnog dramatisch: die liggen op YouTube rond de 40.000 impressies met een enkele uitschieter naar 50.000. Ongeveer de helft van wat hij op tv trok. En dan zijn we nog maar aan het begin.
Nu hij vaste geen werkgever meer heeft, is Jensen ook nog eens aangewezen op donaties en sponsors. Die sponsors zijn wat je kunt verwachten voor 499,99 euro voor vier vermeldingen in vier weken. Wegens gebrek aan serieuze adverteerders, die niet geassocieerd willen worden met welke politieke propaganda dan ook, maak je dan maar reclame voor een seksgel.
Het Knipmes vreest dat dit net zo gaat aflopen als Adams Curry's Your Wake Up Call bij Arrow Classic Rock, dat feitelijk het einde van zijn radioloopbaan betekende.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten