Pro-Piet groepen met soms wel tienduizenden leden zijn niet meer bereikbaar via Facebook. Een paar weken geleden kondigde het sociale netwerk aan dat afbeeldingen van Zwarte Piet niet meer welkom zijn op het platform.
In een toelichting heet het dat haat niet is toegestaan. 'Een voorbeeld hiervan is blackface. Dat is een heel geschminkt gezicht in combinatie met een andere stereotype uiting, zoals afropruik of rode lippen'.
Wat enkele maanden geleden nog een onschuldig kinderfeest was, met een traditie die teruggaat tot 1850, is in de ogen van Facebook ineens racisme geworden. En de beheerders van de pro-Pieten pagina's zijn plotsklaps gebrandmerkt als racisten.
Zwarte Piet-foto’s boven een neutraal nieuwsbericht zijn mogen overigens nog wel. Ook zijn afbeeldingen van Zwarte Piet toegestaan bij een
neutrale discussie over het onderwerp, of als ze door tegenstanders
worden geplaatst. Waarmee Facebook expliciet hun kant kiest.
Dat er discussies gaande zijn in de samenleving over Zwarte Piet mag duidelijk zijn. Dat betekent niet dat Facebook meteen de kant van de tegenstanders moet kiezen. Of die van de voorstanders.
Een jaar geleden vond tweederde van de Nederlanders het
niet acceptabel dat er dat jaar alleen roetveegpieten te zien waren bij
de landelijke intocht van Sinterklaas. 31 procent stond wel achter deze
keus. Met andere woorden: een groot deel van Nederlanders ziet niets discriminerends in Zwarte Piet. In dat geval kun je Zwarte Piet moeilijk scharen onder de noemer 'discriminerende en
kwetsende stereotypen', wat toch vooral een typering is van Kick Out
Zwarte Piet (KOZP).
Het beleid is ongetwijfeld opgelegd door Amerikaanse moederbedrijf, dat sinds kort onder druk staat van
adverteerders. Afgelopen zomer besloot een aantal grote adverteerders, waaronder Coca Cola en Unilever, om Facebook tijdelijk te boycotten omdat het platform racistische uitlatingen oogluikend toestond. Het verbod op Zwarte Piet komt dus omweg voort uit commerciële motieven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten