zaterdag 29 juli 2017

Gendergedram

'Beste dames en heren, jongens en meisjes, LGBTQIA+’ers en iedereen met een geldig vervoersbewijs.' De NS vond het wat lang worden, zeker als ook meereizende hond en kat dan wel microben werden vergeten. Is 'beste dames en heren' niet wat afstandelijk anno 2017?

Oplossing: beste reizigers. Iedere reiziger is ons even lief, belooft Roger van Boxtel, president-directeur van NS. Die al genderneutrale toiletten had, wellicht tot afgrijzen van de reizende dames.

Orwelliaanse briefhoofdenbureaucratie of perronluidsprekerjargon uit de ambtelijke maakbaarheidskokers jaagt hooguit gender-goedwillenden tegen je in harnas, constateert GeenStijl, met verwijzing naar het Regenboog Stembusakkoord. Dat akkoord voorziet in een wettelijk verbod op discriminatie van trans- en intersekse personen en er wordt een ambitieus LHBTI-emancipatiebeleid gevoerd.

Nu heeft GeenStijl weinig recht van spreken, want daar wordt dagelijks de vraag gesteld of u het met haar zou doen. En onder haar wordt iets heel traditioneels bedoeld. 

Maar schiet de politieke correctheid niet te veel door? 'Gedurende de 66 jaar dat ik hier nu rondhuppel, heb ik altijd mijn best gedaan om iedereen in zijn of haar waarde te laten. Maar er zijn ook grenzen. Van mij wordt nu gevraagd om mijn naasten te gaan zien en bejegenen als een soort van amorfe entiteit,' klaagt Cees J. Roos te Sneek bij de Telegraaf. 'Maar moet ik dan continu op mijn hoede zijn of mijn bejegening van die ander wel correct is?'

Het Knipmes moet hiermee instemmen: er zijn godbetert belangrijkere dingen in de wereld.

Als je consequent de verkeerde mensen blijft aanspreken op hun gewenste gedrag, verandert 'het geen zak danwel spleet aan de dagelijkse straatrealiteit van islamiserend Dramsterdam', aldus GeenStijl. Yep, al zou een Regenboogakkoord over islamfobie misschien niet eens zo verkeerd zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten